Het verdriet is verdronken op het Oktoberfest

Het was ontleend aan het jaarlijks terugkerend volksfeest in Munchen. Het traditionele Oktoberfest vond zijn oorsprong in 1810 en werd destijds gehouden ter gelegenheid van het huwelijk tussen Prinses Theresia van Daksen-Hildburghausen en kroonprins Lodewijk van Beieren. 
Het festijn vindt plaats op de Theresiawiese in het centrum van de stad. De Oberburgermeister sluit persoonlijk het eerste vat bier aan. Een gigantische kermis volgt en er staan 14 grote tenten die plaats bieden aan duizenden bezoekers. Alleen de grootste tent biedt al plaats aan 14.000 bezoekers. Het gerstennat moet gebrouwd zijn in Munchen en wordt geschonken in een Mass, met een inhoud van 1 liter. De onderlinge saamhorigheid en het genot van het leven worden uitbundig gevierd. Ook zijn er optochten waarin het historisch besef wordt uitgebeeld. Blaaskapellen, karren met paarden en deelnemers in Lederhosen en Dirndls vormen de enthourage waarin het eind september en begin oktober goed toeven is.
 
Metamorfose
 
 
De kantine op het sportpark Jaap Riedijk werd met de minuut onherkenbaarder. De spelers van het eerste en vele fans staken de handen uit de mouwen en de kantine veranderde langzaam maar zeker in een soort van Beierse Wiese. De normale glazen achter de bar werden vervangen door een groter maatje met een eigen logo van de club. De metamorfose voltrok zich geruisloos en precies om 20.00 uur was de klus geklaard en stroomden de eerste bezoekers binnen.     
    
                                                                                                  
Het meest werd de smadelijke nederlaag tegen 's-Gravenzande besproken maar de ergernis daarover werd snel verdrongen. Het bier vloeide rijkelijk en de gelederen, die zo links en rechts aardig opliepen, sloten zich weer.
Het liedje van Matthias Reim werd de spil van de verbindende factor. 'Verdammt ich lieb dich, ich lieb dich nicht' gaf aan dat een nederlaag een eenheid kan splijten, kan maken en breken. In korte tijd zong dan iedereen weer 'Ich wil dich nicht verlieren' waarmee de eenheid weer onverzettelijk werd hersteld.
Het werd een Fest tot in de kleine uurtjes. Een aanslag op het uithoudingsvermogen. Een uitstekend georganiseerde happening waarin iedereen zich direct thuis voelde. Minimaal voor herhaling vatbaar en liefst als vervolg van een dit jaar gestarte traditie. Spijkenisse, wir wollen dich niemals verlieren.
 
 
THE JAGGER CASINO
Estron Group
Life & Finance
Voskamp
Shops United
Sanisale
ING
Allport Industrial and Martime Supllies B.V.
Keuken sale
Rulewave
Ringelberg
365 Wonen
Prosel Nederland B.V. – Rotterdam
Montaza Personeelsdiensten B.V. – Spijkenisse
KluppsSportwear
Kippie Spijkenisse
JUMBO
Gutteling
Cafe Johan
Hugo Trumpy
De Hypotheker - Spijkenisse
Maers Groep
Karsten Installatie
M Point
Rijnland
Watertuin Spijkenisse
Sport 2000 Spijkenisse
Zorbra De griek
Orient
Vlierodam B.V.
Studio New Media
DrieKleur
Oosterman Hoveniers
Specsavers Spijkenisse
Planten & Zo
OrthoSpijkenisse – Krajenbrink
Bakro Transport
Hoogenboom
Olijf
ECP tegelwerken
Containermaat
ABS
Ouwerkerk
Pappagallo
Newes
Onego
GSM Reparatie Centra
Stoer
Smith
Mr. P. Smit Advocaat
Pol Rotterdam
Van der Ent Top Mover
MA de Vries Exploitatiemaatschappij
Autoverhuur v.d. Sluijs
VHC
Zpress
Auto Storm
Stender Project Support BV
Spijkkapel